Rätt kontorsförvaring ger ordning och reda, arbetslust och tidsvinster. Och såklart en lite prydligare look på kontoret vilket är viktigt för arbetsmiljön. Det finns massor av smart förvaring till kontoret där du kan välja mellan hurtsar, hyllor, förvaringsskåp och låsbar förvaring.
Olika behov kräver olika lösningar, med rätt kontorsförvaring får du ordning och reda på din arbetsplats och du hittar snabbt och enkelt det du letar efter då du vet var det förvaras. För förvaring vid ett skrivbord är en skrivbordshurts en utmärkt lösning. Idag har många kontor en hybrid lösning, då är det smart att välja skrivbordshurtsar med hjul vilket gör att man enkelt kan flytta den mellan arbetsytor.
I det framtida kontoret finns inga papper! Dit har vi ännu inte helt nått, men på många arbetsplatser har varje anställd en personlig låda där de förvarar sina personliga tillhörigheter, alternativt ett eget låsbart skåp. På så vis kan alla personer välja en ny arbetsplats varje dag då borden är rena från personliga saker.
När det kommer till förvaring av papper såsom skrivarpapper – förvara dessa nära tex skrivare så att du enkelt kommer åt att fylla på. Tänk lika när det gäller förvaring av övrigt kontorsmaterial – försök att bestämma tydliga platser för pennor, mappar, pärmar, tejp, häftapparater så att alla på kontoret enkelt och snabbt hittar det de söker.
För mer permanent förvaring är det bra att satsa på snygga sideboards eller bokhyllor där du kan förvara pärmar och annat bakom stängda dörrar. Oavsett vad du har för behov kommer du troligen att hitta en förvaringsmöbel till din arbetsplats som du är nöjd med.
Tänk på att det ska finnas förvaring så det räcker åt alla på arbetsplatsen. En bra arbetsplats har olika typer av kontorsförvaring som håller skrivbord och arbetsytor rena. Mycket av förvaringen går även att dölja bakom en dörr eller liknande, vilket skapar rena och snygga ytor i lokalen. Genom att använda en flexibel kontorsförvaring kan man ändra efter behov, ändra om i lokalen efter smak eller liknande. Planera för ordning på kontoret, då blir det enklare att hålla ordning och reda på stöket och förvaringen fyller ett naturligt syfte i det dagliga arbetet.
För att få in så praktisk och smart förvaring som möjligt bör du se över din lokal och fundera på vilken typ av kontorsförvaring som passar bäst.
Är ni många på kontoret är det bra att investera i låsbara skåp för personlig förvaring. Då får varje medarbetare en trygg plats att förvara plånbok, mobil och andra personliga tillhörigheter hela dagen. Är ni få kan det i stället räcka med en personlig mapp eller en egen låda.
På ett mindre kontor kan förvaring på hjul vara ett bra alternativ. Det gör det enkelt att möblera om när du behöver mer yta.
Om ni sitter på sekretessbelagda dokument behöver ni skåp som går att låsa. Även dyr teknik kan vara bra att låsa in. Ligger det skrivblock och häftapparater och dräller på skrivborden? Då kan en hurts vid varje arbetsplats vara den smidigaste lösningen.
Välj din förvaring i en färg och ett material som går bra ihop med resten av inredningen. Ska det vara vit laminat, naturfärgad ekfaner eller kanske mer dovt som svart? Ska det bryta av eller smälta in?
Oavsett om du ska införskaffa helt ny kontorsförvaring eller komplettera befintlig förvaring, är det smart att satsa på en kombination av dold och öppen förvaring. Vissa saker behöver vara mer lättillgängliga än andra och då är ett öppet förvaringssystem perfekt.
Märk upp dokument, lådor och skåp för att ge var sak sin plats. På detta sätt är det enklare för alla medarbetare att hålla ordning och reda på kontoret. Med rätt kontorsförvaring får ni en välorganiserad arbetsplats där ni kan arbeta mer effektivt.